Vastuse leidmine ei olegi nii lihtne. Ühelt poolt saadakse aru, et personalitöötaja on ettevõtte sujuva toimimise üheks teguriks. Tema ülesanneteks on personalitöö dokumentatsiooni, koolituskorralduse ning tööohutuse valdkonna haldamine ning vastavusse viimine seadusandlusega. Teisalt seisavad väikeettevõtete juhid tihti töötajate palkamisel valikute ees. Nende puhul ei ole personalitöö täiskohaga koormust pakkuv amet, vaid pigem projekt, mis alguses vajab käima lükkamist ning hiljem aeg-ajalt ülevaatamist. Seega on mõistetav, et nende kohustuste täitmiseks eraldi töötaja palkamist soovitakse edasi lükata. Just selle pärast ongi paljud ettevõtted kimbatuses, kuidas valdkond, mis otseselt rahalist tulu ei too, katta selliselt, et see omakorda tööjõu kulusid ei tõstaks.
Tihti lahendatakse olukord selliselt, et personalitöö ja mõningad tööohutuse funktsioonid liidetakse juhiabi või sekretäri ametikohustuste hulka. Paraku võib selline praktika lõppkokkuvõttes oluliselt kulukamaks osutuda, tuues kaasa palju ebameeldivusi kuni töövaidlusteni õigusorganite juures välja.
Seega on tegemist ettevõtte juhi jaoks mõistetava ja keerulise dilemmaga. Selle lahti harutamiseks tuleb enne personalitöötaja palkamist kaaluda ettevõtte kõiki personalivaldkonna vajadusi. Samuti, kas personalitöötaja ametikoht on täies ulatuses kaetud. Seejärel tuleb läbi mõelda veel mõningad aspektid. Sa vajad personalitöötajat kui vastad jaatavalt kõikidele järgnevatele punktidele:
Kui Sinu ettevõtte puhul oli enamus vastuseid ülalolevatele küsimustele eitavad, siis ei ole mõistlik kiirustada uue ametikoha loomisega eraldi personalitöötajale. Sellisel puhul on mõistlik ja kuluefektiivsem konsulteerida asjatundjatega. Personalitöö konsultatsiooniteenust pakkuvad ettevõtted hindavad ära Sinu ettevõtte personalitöövaldkonna hetkeseisu ning võimaliku töökoormuse. Samuti on nende näol võimalus leida endale suurepärane koostööpartner, kes aitab koostada esmase personalitöö dokumentatsiooni ning seda ka edaspidi hallata seni, kuni ettevõttes ei ole vajadust täiskohaga personalitöötaja järele ning tööülesandeid, mis ametijuhendisse tuleks kirja panna, on veel hägused.
Seega, tegelikult ei peaks olema küsimus “kas?”, vaid pigem “millal?” minu ettevõtte võiks vajada personalitöötajat.
Elle Muuga- AuxilioEM OÜ Partner
Oleme abiks alustavale ja väikeettevõtetele personalitöö ja tööohutuse dokumentatsiooni loomises ja korraldamises!